TRIGGERPOINT THERAPIE

Triggerpoint therapie

Een triggerpoint is een knoop (verdikking) in een klein deel van een spier. Deze ontstaat door een samentrekking in dit kleine deel van een spier, waardoor er op dat stukje een verminderde bloedtoevoer is en daardoor een verminderde aanvoer van zuurstof en voedingsstoffen en een verminderde afvoer van koolstofdioxide en afvalstoffen.

Daarnaast staan de aangrenzende vezels al die tijd op rek, wat ook weer pijn geeft. (vergelijk het met een veer die aan beide uiteinden vast zit. Wanneer een deel van die veer naar elkaar komt zal een ander deel moeten rekken.)

Triggerpoints ontspannen zich om fysiologische redenen langzaam, waardoor het niet te vergelijken is met spierkramp. Indien er op een triggerpoint gedrukt wordt zal dit een pijnlijk gevoel geven met eventueel uitstralende pijn die herkenbaar is voor u.

Het is wetenschappelijk bewezen dat door de druk of een naaldenprik (dry needling) de spanning in dat deel van de spier afneemt. Echter kan het nog niet worden verklaard.

Triggerpointbehandeling is een zeer effectieve methode bij bepaalde uiteenlopende klachten. Tevens voor klachten die elders te weinig resultaat laten zien.

Voor het geven van deze behandeling is bijscholing nodig/vereist.

Triggerpoint therapie is mogelijk (onderdeel van) de behandeling bij

nekklachten Schouderklachten Rugpijn, lage rugpijn Elleboogklachten, tenniselleboog Hand- en polsklachten
Heupklachten Knieproblemen,knieklachten Enkel- en voetklachten bekkenproblematiek

bekkenproblematiek