DRIEDIMENSIONALE ARTROKINEMATISCHE MOBILISATIE

De DAM-Mobilisatietechnieken

DAM staat voor Driedimensionale Artrokinematische Mobilisatie. Dit houdt in dat het gewricht driedimensionaal in de juiste baan wordt gestuurd. Naar moderne, wetenschappelijke inzichten is gebleken dat een beperkte beweging in een gewricht wordt veroorzaakt door het slapper worden van het bindweefsel om het gewricht. Hierdoor is er een verstoorde sturing in het gewricht waardoor de eindstand eerder wordt bereikt.

Door middel van de D.A.M.-mobilisaties wordt dus getracht de passieve sturing in het gewricht te normaliseren. Op deze wijze wordt de functieproblematiek, die ten grondslag ligt aan de klachten van de patiënt, opgeheven. Een dergelijke behandeling is niet symptomatisch maar causaal. (bron: http://www.damcursus.nl/uitgangspunten.php)

Volgens Maitland

Behandeling vindt overwegend plaats door het passief bewegen van gewrichten, spieren en zenuwstructuren. Afhankelijk van het doel van de behandeling, namelijk pijndemping of vermindering van stijfheid, zal de beweging in een bepaalde graad en ritme worden gegeven. Passieve bewegingen zijn bewegingen die de therapeut uitvoert in tegenstelling tot actieve bewegingen, die door de patiënt zelf worden gedaan. Meestal wordt de behandeling oscillerend (in kleine snelle ritmische bewegingen) uitgevoerd, soms via aanhoudende rek.

Binnen het Maitland-Concept vormt de pijnreactie van de patiënt tijdens de behandeling de belangrijkste richtlijn voor de intensiteit van de behandeling. De patiënt kan een mobilisatietechniek altijd tegenhouden indien deze te pijnlijk wordt. (Bron: imta teaching faculty)

Volgens McKenzie

Het voornaamste principe van deze methode is dat u op basis van een mechanische diagnose een programma krijgt, zodat u, door symptomatisch en mechanisch specifiek te oefenen, uw nek- of lage rugklachten zelf kunt behandelen. (Bron: McKenzie Kliniek Limburg)

Mogelijk (onderdeel van de) behandeling bij